Med pappa til Assen

Stoner og Pedrosa gjorde opp om de to første plassene i den største klassen

Moto GP er en av mine store favoritter på tv. De løpene jeg ikke rekker å se blir tatt opp igjen, slik at jeg ikke går glipp av noen. Det er langt mellom banene, og ikke mange løp i nærheten av Norge. Løpet i Assen i Nederland er det nærmeste.  I 2007 var vi en gjeng fra klubben som dro nedover, men vi bodde i Tyskland, og var bare i Assen på selve løpsdagen. På vei inn til banen den gangen, så jeg tusenvis av mennesker som campet. Her må det da være ett utrolig liv tenkte jeg. Etter at årets langtur glapp, var jeg passe rastløs, og spurte Martin, min yngste sønn om han hadde lyst til å bli med meg på tir til Nederland. Det hadde han. Jeg bestilte billetter på nettet, til ferge og 3 dager på banen.  Fergebillett kom på rett i underkant av tusenlappen, med frokost – buffé nedover.  Og 3 dager på banen 1.850,- for oss to. Billettene kom på døra etter 2 dager med DHL.

Martin er klar for tur
Gutta Boys
Med en ung og uerfaren passasjer er det visse hensyn å ta, og turen ned og opp ble delt i to etapper.  Baksete ble dessuten stroppet med ekstra skumgummi i form av puta til en av kjøkkenstolene mine.

Rast underveis

Sykkelen ble pakka dagen før avreise, med telt, underlag, soveposer, kopper og kar, og ellers alt som skal til for camping livet.  Den var godt lasta når vi var ferdige. På avreise dagen, var det en ung herremann som ikke var vanskelig å få opp. Vi skulle nå ferga som gikk klokka 8, og dro fra Drammen rett før kl. 6. Vi var første kjøretøy om bord, og fant plassene våre i restauranten.  Her fikk vi dele bord med et hyggelig ektepar fra Vrådal, og praten gikk hele veien over til Danmark.  Det var også andre motorsyklister på tur til Assen med denne fergen. Faktisk folk fra Lier, og Eagelhawks.  Vi avtaltes å prøve å møtes i Assen.

Martin klar til første besøk på en MotoGP bane. Vi hadde med oss egen banner som du ser på hekken bak. Rossi den gangen han kjørte riktig motorsykkel!
Turen nedover gikk fint, i nydelig vær det meste av veien. GPSén min begynte imidlertid å lure oss. Denne har ikke vært helt god etter at jeg oppdaterte den i våres.

Campens minste telt

Etter et par feilskjær havnet vi allikevel som planlagt rett vest for Hamburg etter første etappe, men GPSén måtte jeg kutte ut, og følge det eneste sikre, nemlig skilt.  Vi fant oss ett hyggelig gasthof , rett innenfor autobanen.

2012-06-29 20.39.38.jpg
Bilder fra Campen. Her var det veldig greit å bo. ca 2 km til banen. Det var mange normenn her. Nederst ser du mc-parkeringen som var bevoktet.
Dag nr 2 hadde vi bare ca 40 mil før vi kom til Assen. Vi stoppet på en bensinstasjon rett innenfor grensen til Nederland. Siden jeg ikke hadde GPS som virket, eller kart, hadde jeg tenkt å henge meg på noen andre bikere, raskeste vei til Assen. Vi kom i prat med noen svensker som skulle til en camp av det rolige slaget. Dette passet oss ypperlig, og vi slo følge med dem til Assen. Campen var på fotballbanen til FC Assen. Syklene ble parkert på en bevoktet parkering, og trillegutter fraktet bagasjen vår frem til plassen vi skulle ligge. Her slo vi opp campens minste telt, i nærheten av ett norsk flagg. Etter at vi var installert, tok vi en tur på banen. Vi traff en eldre dame fra New York som var på tur for å se på MotoGP i Europa. Hun hadde helt dilla, og gikk meg gul Rossi skyggelue. Vi slo følge til banen, og så på Redbull Rokie cup. På kvelden ruslet vi inn til sentrum, som bare lå 10 minutters spasertur fra plassen vi lå på.  I byen var det rigget opp masse boder, og mange scener som spilte musikk. Martin var 14 år og 11 måneder, og grensen for å kjøpe øl i Nederland er 15 år. Det ble derfor bare øl på pappa.
Simocelli er blitt en legende. Mange plakater av ham rundt omkring.
2012-06-28 20.58.36.jpg
Italieneren Marco Simoncelli vil bli husket i mange år fremover

Etter en natt med fyrverkeri og burning på campene i nærheten, tok vi turen til banan. Vi gikk rundt hele banan mens vi så på treninger og kvalifisering i de forskjellige klassene. Det tok oss over 2 timer å komme rundt banan. Vi traff også igjen gjengen fra Eagelhawks. På kvelden var vi på nytt inne i Assen, og der var vi ikke alene. Tusenvis av mennesker var i gatene. Assen er en by på størrelse med Drammen. 40000 innbyggere, men mer konsentrert sentrum enn i Drammen. I ett kryss var trengselen så stor at Martin måtte henge seg fast i genseren min med begge armer for at vi ikke skulle miste hverandre.2012-06-28 21.20.01.jpg

2012-06-29 22.40.51.jpg
Livet i byen om kvelden. Det var sikker 10 scener med live musikk rundt i byen. Ett yrende liv, folk fra alle nasjonaliteter.
På Løpsdagen var vi tidlig oppe, og pakket sammen leiren etter frokost. På nabo campene hadde det vært ett jevnt fyrverkeri hele natten, og diverse motorsykkler hadde blitt burnet opp. Mange har med seg eldre motorsykler, som burnes ihjel iløpet a dagene de er på campen. Når en sykkel er død tar de bare frem neste og fortsetter. Det var også gjørme-kjøring med scooter, og firehjuling.
Oppblåsbara barbara på fisketur i ett av dikene, nære banen. Hun sitter godt!
2012-06-29 19.01.33.jpg
En av de verste campene. Her så det ut som en slagmark. Alt som kunne brennes var brent i løpet av natten.
Våre billetter var på andre siden av banen, så vi kjørte rundt. Vi fant plassene våre akkurat i tide til Moto 3. Dette løpet var spennende. Etter en kort pause var det klart for Moto 2. Også dette ett meget spennende løp. Moto GP derimot var aldri spennende. Lorentzo ble torpedert i første sving, og Rossi kjørte dårlig.  Stoner og Pedrosa, kunne gjøre opp seg imellom, men Stoner som hadde hatt en stygg smell under trening, ble allikevel for sterk, og vant overlegent. Etter løpet var vi raskt på sykkelen, for å unngå kø ut av banen. Dette gikk fint, og vi satte kursen mot Hamburg. Vi overnattet i samme område som på tur nedover. Dagen etter hadde vi god tid, for å nå fergen som gikk fra Hirtshals kl 22. Det ble derfor jevnt med stopp oppover. På ferge kaia er det jo alltid en masse mc folk å prate med, og det er artig å dele opplevelsene med noen.  I land i Larvik ble det en kald tur hjemover, i en fin sommernatt.
Martin er ikke like interessert som pappa, men under hovedløpet er han med.
Vi treffer gjengen fra Eagelhawks igjen på banen.
 Takk for turen, som absolutt kan anbefales.