Kategoriarkiv: Diverse mc

Kenny & Co på bomtur

En røverhistorie som nesten er sann

Av Kenny Dundee – han som fortsatt mener at kneskrap eller grussprut ut av neste sving er den beste terapi, for ALT……!

Det hele ble planlagt i vinter. Altså, «planlagt» er kanskje å ta litt hardt i. Kenny og kompis Flateby hadde blitt enige om å dra på en helgetur med småsykla, slik som i gamle dager – bare de to.

Småsykla bestod i dette tilfellet av Kennys BMW G 650 X-Challenge fra 2007 og Flatebys KTM 640 Adventure fra 2001. Gamle gubber og gamle sykler, men perfekte redskaper for overnattingsturer på grusveier langt inne i skauen, der mobildekningen forsvinner og de dårlige avgjørelsene begynner.

Kenny har lagt opp ei rute inn gjennom Hengsvann, men det forutsetter at de ikke blir konon-mat i det militære skyteområde
Kenny står på stive hjul når dette varselet dukker opp. Bom-turene skal stå i kø denne helga.

Mens Kenny stadig hadde gjort små forbedringer på sin trofaste 650, til daglig kjent som Xen, hadde Flatebys KTM stått bakerst i garasjen og skammet seg i et par år med lekkasje i framgaffelen. Siden Flateby ikke er mye til mekaniker, hadde Kenny måttet ta turen til Kongsberg for å hjelpe med demontering og montering av gaffelbeina før avreise. Selve byttingen av simringene ville Kenny naturligvis ikke ha noe ansvar for, så den jobben hadde blitt overlatt til folk som faktisk visste hva de drev med.

Da avreisedagen kom, hadde Flateby i et øyeblikk av optimisme invitert med en tredje mann. En sylfersk gruskjører, heretter omtalt som Mr. Olsen.

Olsen hadde latt seg rive med av alle røverhistoriene om Flatebys legendariske ferdigheter på grus. Han hadde fått inntrykk av at Flateby var omtrent hakk i hæl på legenden Pol Tarres når det gjaldt løst underlag. Som følge av denne misforståelsen hadde han investert i akkurat samme sykkel som sitt nye idol: en KTM 640 Adventure.

De møttes på Kongsberg, der Flateby bor og Mr. Olsen jobber. Kenny var naturligvis sent ute. Planene om en tidlig fredagsstart hadde kollapset under vekten av møter, dårlig tidsberegning og en pakkeprosess som burde vært gransket av havarikommisjonen.

Grisebonden fra Bø hadde også tatt turen til Kongsberg. Han ankom på sin Harley XR1200 Special Edition, utstyrt med effektpotte og noen sidebokser så stygge at selv Harley-folk unngikk øyekontakt.

Med sin 8 tommers pad finner Kenny alternativer over Meheia.
KTM gjengen fremdeles lykkelige. De vet enda ikke hva som venter dem…

Grisebonden hadde brukt hele vinteren på å slanke seg og kom direkte opp fra nudiststranda i Larvik, der han hadde spradet rundt blant likesinnede i en betydelig lettere versjon av seg selv. Den klassiske skinndressen hans var nå flere nummer for stor, men humøret var på topp.

Harleyen egnet seg omtrent like godt til Kennys planlagte rute som en snøfreser på Formel 1-bane, så etter en kort stopp skiltes veiene deres på Meheia.

Inn i skauen bar det gjennom et militært skyteområde. Kenny lå i front og ga gass. Han var raskt alene. Da han plutselig oppdaget et rødt flagg lenger inne i området, måtte han stå på stive hjul for å få stoppa Xen. Ingen grunn til å starte helga som levende skyteskive.

Etter hvert kom de andre fram, og de bestemte seg for å prøve en annen innfartsvei. Også den var stengt med blinkende rødt lys og røde flagg. Til slutt fant de en vei gjennom et hytteområde og klarte på mystisk vis å krysse hele Meheia på grus. Dette skyldtes hovedsakelig Kennys åttetommers nettbrett med fjernkontroll, som gjorde det mulig å studere kart mens han kjørte. En aktivitet som ligger et sted mellom «praktisk» og «livsfarlig».

Målet for kvelden var Seljordsvannet, men Kenny hadde planer om å krysse Reskjemheia via Tåråfjellvegen. Han ignorerte derfor skiltet som fortalte at veien var stengt. Dette fungerte helt til de møtte en gravemaskin og en dumper som hadde gravd bort halve veien og stengt resten.

Ved Seljordsvannet rekke akkurat Kenny de siste solstrålende etter å ha kranglet med en Hitlerjugend fra ByNatur for å få lov til å tjuvcampe.
Grisebonden dukker opp, men må snart avsted. Hans nye hobby er å være naken.

Dermed satte de kursen mot Gvarv for å prøve en alternativ passering. Det fungerte også dårlig. På Søndre Vestsidavegen møtte de et nytt skilt som kunne informere om at veien hadde blitt stengt én time tidligere og ville forbli stengt hele helga.

På dette tidspunktet ga Kenny opp all rasjonell planlegging og satset på ren optimisme.

Han ga full gass over Reskjemheia med Flateby hakk i hæl. Kenny var imponert over tempoet til kompisen helt til han oppdaget at han var borte.

Noe som egentlig ikke bekymret ham nevneverdig.

Han stoppet ved Åmotsdalen for å vente på de to KTM-ene. De kom aldri.

Området krydde for øvrig av politi, siden Klassisk Suzuki hadde treff på First Camp Bø denne helga.

Da KTM-ene endelig dukket opp, viste det seg at Flatebys sykkel ikke hadde tålt den offensive kjøringa. Eksospakninger og skjøtebolt hadde kapitulert fullstendig og produsert et lydnivå som kunne vekke døde slektninger.

Tida hadde løpt fra dem. Etter mye om og men i Bø bestemte KTM-folket seg for å spise burger på CK, mens Kenny dro i forveien til det planlagte overnattingsstedet.

Der sto bommen åpen, men plassen var allerede okkupert av en speidergruppe fra ByNatur. Kenny snek seg forbi og rigget seg til i et hjørne, men ble raskt konfrontert av en ung Hitlerjugend som tydelig forklarte at de hadde leid hele området.

Heldigvis løste situasjonen seg etter at Kenny forsikret dem om at de var skikkelige folk.

For det er de jo. Stort sett.

På gården til Grisebonden må det være mulig å finne reservedeler.
Etter kun 2,5 timer er pakninger og ny bolt på plass på sykkelen til Flateby´n.
KTM folket begynner å bli skeptiske til Kennys navigering

Etter hvert kom hengekøyene opp, og Grisebonden dukket opp igjen – denne gangen på en militærgrønn DR350. Han skulle imidlertid bare på kveldsbesøk før han satte kursen mot den lokale badstua, der han igjen kunne dyrke interessen for å være naken.

Godt utpå formiddagen dagen etter dukket trioen opp på gården til Grisebonden for å reparere KTM-en.

Etter bare to og en halv time hadde de klart å få montert én skrue.

Den skulle holde eksospakningene på plass.

Etter denne tekniske triumfen serverte Grisebonden lunsj.

Mr. Olsen, Flateby´n og Kenny, tar en ankerdram etter vel blåst dag, full av uforutsette hendelser.

Nå var det på tide å utforske de mystiske grusveiene Kenny hadde fått tilsendt av en tvilsom kontakt på Sørlandet.

Det bar rett til skogs.

Etter kort tid innså Kenny & Co at dette begynte å ligne mistenkelig på ulovlig kjøring. Derfor snudde de i tide og fant noen mer lovlige alternativer.

Det er dette Kenny drømmer om. Flotte grusveier i hjertet av Telemark.
Denne bonden er treffsikker. Hold deg unna skogen hans.

En helt utrolig historie på brygga i Kviteseid

På brygga i Kviteseid traff de tre andre gruskjørere, omtrent som et speilbilde av dem selv, med en historie så vill at den nesten burde vært faktasjekket.

Karene hadde kjørt inn på en privat vei i samme område, til tross for at en lokal mopedist hadde advart dem om en rasende bonde.

De hadde ignorert advarselen.

Dette skulle vise seg å være en feilvurdering.

Etter å ha kjørt gjennom gårdstunet og langt inn i skauen hadde veien gradvis blitt dårligere og til slutt var den en sti. Ved ei myr var det full stopp.

Da de returnerte, hadde bonden fått øye på dem.

Førstemann kom seg forbi usett, men andremann unnslapp så vidt en knyttneve.

Tredjemann hadde ikke samme flaks.

Han ble rugbytaklet i grusen av bonden som var på størrelse med ei låvedør.

Deretter beslagla bonden nøkkelen hans og ringte politiet.

De to andre turte ikke å komme tilbake.

Dermed var en av karene gissel på tunet til den rasende bonden, omtrent en time før politiet ankom og ga motorsyklisten bot for kjøring på privat vei. Bonden var fortsatt rasende og nektet å levere tilbake nøkkelen.

Resultatet ble at politiet måtte legge bonden i jern for å få avsluttet saken. Slik at motorsyklisten kunne få igjen nøkkelen.

Dermed endte motorsyklisten med et forenklet forelegg, mens bonden kunne se fram til en betydelig mer omfattende og usikker prosess mot messingen.

Forelegget ble senere delt på tre, noe som gjorde det hele mer spiselig for den uheldige. Det skulle da også bare mangle.

Om gissel situasjonen kom til å sette varige psykiske spor, var enda et uklart kapittel.

Lærdom

  • Hør på mopedister som advarer mot sinte bønder.
  • Ikke kjør på ulovlige veier.
  • Husk at du risikerer 8.000 kroner i bot for kjøring på privat vei med offentlig merking.
  • Hvis du ikke hører på noen av disse tre første rådene, så kjør i vertfall samlet. Da kan det være at dere alle er over gårdstunet før bonden oppdager dere.
Etter en lang dag, er det deilig å kunne oppsummere dagen rundt bålet.
Magisk natt i hengekøya.

Dagen til Kenny & Co endte på stranda ved Fyresdalsvannet. Under en perfekt fullmåne satt de rundt bålet og reflekterte over dagens opplevelser, livets store spørsmål og hvor mange stengte veier det egentlig er mulig å finne i løpet av én helg.

Flateby´n og Mr Olsen triver best på asfalten etter alle hendelsene i Telemark.
Xen i Kviteseidkleivene

Dagen etter begynte med at de måtte taue i gang Flateby, som hadde latt tenninga stå på hele natta. Deretter forsøkte Kenny etter beste evne å finne fine grusveier. KTM-folket hadde imidlertid gjennomgått noe som best kan beskrives som en religiøs oppvåkning. Heretter skulle det kun kjøres lovlige asfaltveier. Flateby hadde mistet all tillit til Kennys rutevalg, og Mr. Olsen var fortsatt usikker på om gruskjøring egentlig var noe for ham.

Grisebonden møtte dem i Vrådal, og etter betydelig overtalelse klarte han og Kenny å lokke KTM-folket med på én siste grusvei vest for Kviteseid.

Da også denne viste seg å være bommet, forsvant den siste resten av entusiasme hos de andre. Nå ville de bare hjem.

Uten å vite om noe av det som har skjedd smyger Viktoria seg gjennom Fjågesund på vei mot Dalen.

Det ble en tur som på ingen måte gikk som planlagt.

Og nettopp derfor kommer de til å snakke om den i årevis.

Tips til ferske motorsyklister

Av Kenny Dundee – han som fortsatt mener at kneskrap eller grussprut ut av neste sving er den beste terapi, for ALT……!

Kjør så ofte du kan

Mengdetrening er alfa og omega. Har du hatt en aktiv mc-sesong, er sjansen stor for at du faktisk har blitt en bedre fører – uten å måtte lese en eneste selvhjelpsbok eller høre på en fyr i refleksvest som sier «se dit du skal».

Tidlig start på sesongen. Balkan rundt våren 2026.

Bruk sykkelen så ofte du kan. Ta den med ut på svingete småveier der kua glor stygt på deg og asfaltkanten ser ut som den ble laget av en full fylkesingeniør i 1978. Det er der du lærer. Ønsker du å ta det enda et hakk, er løse grusveier ekstremt lærerikt, erfaringer herfra er gull verdt også på vanlig landevei.

Ta gjerne kjørekurs

For å bli en skikkelig god motorsyklist trenger du erfaring. Masse erfaring. Gjerne den typen erfaring som ikke involverer grøfta, ambulanse eller en sint ektefelle som spør hvorfor kåpene plutselig er «litt ripete».

Type sykkel er ingen unnskyldning. Selv en Harley skal kjøres.

Både ferske og erfarne motorsyklister har stor nytte av kjørekurs. Starten på sesongen er ofte den mest kritiske tiden. Sykkelen har stått parkert i månedsvis, og kroppen føles omtrent like smidig som en frossen makrell.

Kjørekurs med Tango-mc. Den beste måte å treffe purken…

Da er det gull verdt å få tips fra erfarne instruktører som faktisk ser hva du gjør feil – før fysikken gjør det. Ikke ta det som kritikk. Ta det som gratis livserfaring uten sykehusregning.

Husk: Når det gjelder motorsykkelkjøring, har alle noe å lære. De virkelig gode førerne er som regel de som for lengst har innsett at de ikke er udødelige MotoGP-legender sendt fra himmelen på slicks og høyt turtall.

Finn noen å kjøre sammen med

Motorsykkel handler ikke bare om kjøring. Det handler også om det sosiale. Kaffestopp, eller dekksparking som noen av oss kaller det. Folk som peker på dekkene dine og sier: «Du skulle hatt litt mønster i de dekkene der, eller hvordan funker de der.»

Finn noen å kjøre sammen med, og legg opp hyggelige turer med tid til både kjøring og skravling. Stopp på koselige steder. Nyt miljøet. Nyt lukta av vår og skog , rast gjerne inne i skogen langs et vann.

Et av vårens høydepunkt. På vestlandstur med gode venner. Da spiller det ingen rolle om det regner og er to grader over Valdresflya. Tradisjon siden 2005.

En mc-klubb med likesinnede kan være gull verdt – spesielt om folkene er nogenlunde like skrudde som deg selv. Men husk: Når mange kjører sammen, blir det også store forskjeller i ferdigheter. Det viktigste er å aldri kjøre over evne eller utenfor komfortsonen.

Ingen vits i å prøve å være tøffere enn du er…

Blant oss «voksne» mc-journalister finnes et gammelt uttrykk:

«Better late than sorry.»

Det er langt bedre å komme litt senere fram med hel sykkel og fungerende kropp, enn å måtte forklare hvorfor du forsøkte å imponere kompisene og endte opp i grøfta.

Føler du press i gruppa? Finn nye turkompiser. Gode venner lar deg kjøre i ditt eget tempo. Dårlige venner filmer krasjen og legger den på Facebook med countrymusikk i bakgrunnen.

Velg morsomme veier

De beste turene er ikke nødvendigvis de lengste. Ofte finner du de største opplevelsene på små veier du aldri har kjørt før. Utforsk nærmiljøet. Finn veier med svinger, bakketopper og utsiktspunkter som får deg til å stoppe opp og tenke: «Her burde jeg egentlig tatt med kaffe og campingstol.»

Det løse underlaget utvikler deg som motorsyklist også på asfalt.

Legg gjerne ut på små oppdagelsesreiser. Studer kartet som en skattejeger med bensin i blodet. Planleggingen i forkant kan faktisk være like hyggelig som selve turen – spesielt når du sitter inne en regnværsdag og drømmer om svingete asfalt veier eller nygrusa skogsveier.

Finn den gode følelsen

Å kjøre godt på motorsykkel gir en helt spesiell mestringsfølelse. Bil kan hvem som helst kjøre. Til og med folk som spiser yoghurt mens de sender tekstmeldinger i rundkjøringer.

Men å kjøre motorsykkel godt? Det er kunst.

En ettermiddagstur med Kawasaki Ninja 1100 er ikke dumt. Kjør mc så ofte du kan.

Blikket er viktigst. Sporvalg betyr mye. Vektfordeling likeså. Når alt stemmer, føles det som om sykkelen og kroppen samarbeider telepatisk. Du flyter gjennom svingene som en lykkelig cowboy på to hjul.

Men så kommer dagene der absolutt ingenting stemmer. Du bommer på gir, føler deg stiv i kroppen og kjører som en forvirret handlevogn med dårlig hjullager.

Da er det helt lov å stoppe. Ta en pause. Se litt tomt ut i lufta. En halvtime senere kan alt være tilbake igjen – og plutselig sitter flyten der som om asfaltgudene personlig har gitt deg velsignelse.

Ta deg tid til langtur

Noe av det beste jeg vet, er langtur på motorsykkel. Det spiller egentlig liten rolle om turen starter hjemmefra eller på en leid sykkel langt pokker i vold i utlandet.

For meg handler det ikke først og fremst om hvilken motorsykkel jeg kjører. Det handler om opplevelsene. Nye steder. Nye mennesker. Nye veier. Nye historier du senere kan overdrive kraftig i vennegjengen.

Noen turer er korte andre lengre. Her Trasfagarasan høsten 2025.

Mange dager på tur gir en egen ro i kroppen. Du begynner å tenke enklere. Leve enklere. Det eneste som betyr noe er neste sving, neste stopp og hvor i alle dager du la bankkortet sist du fylte bensin.

Og minnene? De varer lenge. Noen varer livet ut. Andre varer helt til neste dekkskift.

Med dette ønsker jeg alle en fantastisk mc-sesong i 2026.

Min er allerede godt i gang – og sannsynligvis litt over fartsgrensa et sted på en svingete bygdevei.

Tohjuls sommer hilsen fra

Kenny Dundee